Förändring

september 17, 2011 § 1 kommentar

Första fasen i min ”omvandling är nu mer eller mindre avklarad. Målet med denna fas var att gå ner i vikt, varken mer eller mindre. Jag har inte lagt ner någon tid på styrketräning eller annan krävande fysisk aktivitet för att jag helt enkelt inte orkade. Första dagarna hade jag en fruktansvärd abstinens som ett resultat av mitt höga intag av socker, fett  och vitt mjöl. Jag blev så sjuk att blev tvungen att sjukskriva mig. Migrän och svettningar. Helt galet.

Jag låg på cirka 1000kcal först två veckorna . En svältdiet som bara syftade till att orka stå emot hungern och vänja mig vid att vara hungrig . Efter cirka 8 dagar försvann hungern och har inte direkt återkommit. Lågintensiva promenader började jag med efter cirka två veckor in på min dietperiod. Jag började också lägga till mer protein i min kost och höja kalorintaget.

Som ett substitut för juice och dricka har jag druckit vatten och kolsyrat vatten med smak. Det har varit ett bra hjälpmedel för att klara av sötsuget. Frukt har också varit en god ersättare.  Jag har plockat bort allt godis, glass , chips , dricka, vitt bröd och snabbmat. Bara en gång under fem veckor har jag unnat mig att äta vad jag ville och det var på kräftskivan i slutet av augusti. Jag hade satt upp festen som ett delmål och belönade mig därefter.

Min ”diet”  är inte ekologisk utan bygger på  ett paleolitiskt kostupplägg där jag strävar efter att äta fågel/ägg, fisk, magert kött , rotfrukter ,grönsaker, nötter och bär.  Dock har jag kompletterat med kalorisnål yoghurt,fläskkött , vitamin -och proteintillskott.  Spannmåls-och mejeriprodukter har uteslutits , samt raffinerat socker som jag nämnt tidigare.

För att stilla mitt ekologiska samvete har jag börjat källsortera och kör enligt rekommendationerna för ecodriving 😉

§ Ett svar till Förändring

Lämna en kommentar

Vad är detta?

Du läser för närvarande Förändring.

Meta